تبلیغات
روستای تاریخی بند امیر

روستای تاریخی بند امیر
.: بندامیر جواهری در دل کوه :. 
قالب سایت
صفحات جانبی
امکانات

بالاخره بعد از مدتها بخت چهارراه خرقان معروف به چهارراه قتلگاه باز شد و حرکتی جزئی برای توقف این ارابّه مرگ صورت گرفت .


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


در آخرین روزهای هفته گذشته مردم خرقان شاهد اتفاقی نادر بودند . وزیر راه و شهر سازی و استاندار استان مرکزی که به مناسبت هفته دولت به منطقه و شهرستان زرندیه سفر کرده بودند قطعه الف باند دوم محور ساوه - بوئین‌زهرا را افتتاح نمودند. برای افتتاح این پروژه نیاز بود که میان باندهای جاده فاصله گذاری شود و همین موضوع باعث گارد (حفاظ) کشی در چهارراه خرقان (قتلگاه) شد .


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


چهارراه خرقان معروف به قتلگاه که بسیار قربانی گرفته بود  و خانواده های زیادی از خرقان را داغدار نموده بود پس از مدتها به سرانجامی رسید و مسکّنی شد برای دردی از درد های مردمان مظلوم این بخش از شهرستان زرندیه . 

این چهارراه که در اواخر سال 1389 تخریب شده بود و در دور سوم سفرهای استانی دولت گذشته به استان مرکزی برای ساخت تقاطع غیر همسطح مصوّب شده بود در خرداد ماه سال 1390 توسط معاون وزیر صنایع و معادن وقت و نیز استاندار وقت استان مرکزی برای ساخت پلی به نام "ولایت" کلنگ‌زنی شد .  در روز کلنگ زنی این طرح بر روی بنرهای نصب شده نوشته شده بود : مدت زمان 2 ماه !   


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


امّا مدتی بعد از تخریب ، چندین کامیون خاک در اطراف جاده ریخته شد که علاوه بر باریک نمودن جاده جلوی دید رانندگان را نیز مسدود می کرد .


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


بعد از چند حادثه در این قتلگاه ( که آرشیو تمام آنها در سایت روستای تاریخی بند امیر موجود است1 ) ، این تلّ خاک ها از اطراف جاده جمع شده و در سمت راست چهارراه در انتهای جاده خشکرود و ورودی خرقان تلّی از ماسه ریخته شد و چند دستگاه وسیله راهسازی نیز در محل قرار گرفت که گقته می شد ؛ پیمانکار ساخت پل مشخص شده است و به زودی عملیات ساخت پل آغاز خواهد شد .


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


طبق معمول هیچ عملیات عمرانی در محل آغاز نشد . حتی در سایت اداره راه و شهرسازی استان مرکزی در قسمت پروژه های راه سازی نیز خبری از پل یاد شده نبود . 

چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


مسئولین مربوطه نیز برای پوشش بی کفایتی خود و ساکت نمودن خرقانیان مدتی شایعه نمودند که سازمان محیط زیست اجازه هیچگونه فعالیت عمرانی را نمی دهد ، این درحالی بود که چند صد متر بالاتر چندین فعالیت عمرانی در جاده در حال اجرا بود همچنین ساخت این پل در جلسه هیئت دولت نیز تصویب شده بود و اگر بنا بر مخالفتی بود رئیس سازمان محیط زیست باید در همان جلسه اعلام می کرد . احداث پروژه راه آهن نیز که آسیب بیشتری به محیط زیست و طبیعت زده بود در تقاطع این جاده با جاده قدیم ساوه تهران در حال اجرا بود که مسئولین محیط زیست هیچ واکنشی به آن نشان نداده بودند .

بعد از به وجود آمدن حادثه دلخراشی که منجر به تلف شدن یک خانواده ، زخمی شدن چند نفر از جمله کودک خردسالی شد و داغدار شدن چندین خانواده دیگر شد و اعتراض شدید خرقانیها به این موضوع و خبری در خبرگزاری دانشجویان ایران2 ، چهارراه خرقان بعد از سالیان سال و با تلفات زیاد ، صاحب چراغ روشنایی شد . در همان زمان یک کانکس پلیس راهنمایی و رانندگی نیز بدون حضور هیچ پلیسی در محل قرار گرفت . مدتی بعد هم پیمانکار جاده ، دستگاههای راهسازی و تلّ ماسه خود را از محل جمع آوری نموده و محل را ترک کرد .

این چهارراه مدتها بلاتکلیف مانده بود و همچنان قربانی می گرفت ، حتی دولت نهم نیز که اقدام به تخریب این چهارراه نموده بود عمر خود را به اتمام رسانید . در دولت دهم مدتها وضعیت به همین منوال گذشت تا اینکه بهار سال 1394 رسید و عملیّات تعریض و بهسازی جاده خشکرود شروع شد که هنوز هم به اتمام نرسیده است و فقط لایه بی کیفیتی از آسفالت بر روی جاده ریخته شده است . در میان تعریض جاده خشکرود و  بعد از رفت و آمد دو دولت ، چهارراه خرقان معروف به قتلگاه نیز مورد توجه آقایان قرار گرفت و روز پنجشنبه 5/6/1394 به علت حضور وزیر راه و شهرسازی ، استاندار استان مرکزی و نماینده شهرستانهای ساوه و زرندیه جاده از وسط گارد ( حفاظ ) کشی شد و چهارراه خرقان ( قتلگاه ) کاملاً مسدود شد تا شاید کمی از تلفات و درد و غم مردمان عزیز خرقان بکاهد . 


 چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


این بود قصه پر غصّه چهارراه خرقان که به چهارراه قتلگاه معروف شده است و خانواده های زیادی از این منطقه مظلوم را داغدار کرد . 

لازم به ذکر است مسیر جدید ورودی به خرقان و همچنین خروجی از خرقان به صورت دوربرگردان تعبیه شده است که مطلوب و در شأن مردمان عزیز خرقان نیست . از لحاظ روشنایی و دید در شب و تابلو های راهنمایی و هشدار دهنده بسیار مشکل دارد ، ولی هر چه باشد میزان تلفات در این جاده را کم خواهد نمود . 


مسیر ورودی : 


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


مسیر خروجی :


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


چهارراه خرقان (قتلگاه) مرد !


بعد از گذشت این سالها سوالات بی جواب زیادی ذهن مردم خرقان را به خود مشغول نموده است :

1 اگر به علّت افتتاح قطعه الف باند دوم محور ساوه - بوئین‌زهرا ، آن هم با حضور مسئولین عالی رتبه نبود ، آیا مسئولین شهرستان به خاطر حفظ جان مردم خرقان و کم کردن تلفات حاضر به اتمام این پروژه بودند ؟

2 نمایندگان ساوه ( مرحوم اسلامی و خانم میرگلو بیات ) در مورد این چهارراه چه کرده اند ؟

ما هرچه در آرشیو سایت های ایشان و خبرها جست و جو کردیم تا شاید سندی ، تذکری و ... پیدا کنیم ، چیزی نیافتیم .

3 فرمانداران شهرستان زرندیه برای این چهارراه خطرناک و مرگ آور چه تلاشی کرده اند ؟

4 بخشداران خرقان برای حل این مشکل چه اقداماتی انجام داده اند ؟

5 اگر قرار بود ساخت این چهارراه به مدت 5 سال طول بکشد و در آخر نیز آن چیزی بشود غیر از آنی که وعده داده و یا در هیئت دولت تصویب شده بود ، چرا اقدام به تخریب این چهارراه نمودند ؟ 

6 تا کنون چه میزان بودجه برای این چهارراه صرف شده است ؟ چه میزان آن به درستی هزینه شده است و چه میزان آن ناپدید شده است ؟

آقای حاجتی رئیس پیشین اداره راه و شهرسازی زرندیه در سال 1391  از تخصیص مبلغ چهار میلیارد و 200 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی برای این پروژه عمرانی خبر داده بود و همچنین تصریح کرده بود برای بهره‌برداری کامل از این تقاطع غیرهمسطح 10 میلیارد ریال اعتبار لازم است .

7 بنا به گفته آقای حاجتی که خبر آن را خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منتشر نموده بود ، یرای این چهارراه که متعلق به خرقان و مردمان آن است ، 4 میلیارد و 200 میلیون ریال بودجه اختصاص داده شده بود ، اگر از باقیمانده آن که 5 میلیارد و 800 میلیون ریال می شود صرفنظر کنیم ، مبلغ 4 میلیارد و 200 میلیون تومان در کجا هزینه شده است ؟ آیا این مبلغ برای آبادانی خرقان هزینه شده است ؟ چگونه این بودجه در جای دیگری هزینه شده است که دستگاه های نظارتی متوجه آن نشده اند ؟ چرا تاکنون هیچ مسئولی پیگیر این مبلغ هنگفت نشده است ؟

8 این چهارراه تا کنون چند پیمانکار به خود دیده است ؟ و آیا آنها نسبت به حوادث رخ داده در این چهارراه پاسخگو بوده اند یا خیر ؟

9 چند رئیس اداره راه برای حفظ جان مردم و بیت المال و به دلیل به نتیجه نرسیدن این چهارراه از سمت خود استعفا داده و یا برکنار شده است ؟

10 - تاکنون چند مسئول در مراسم ترحیم خرقانیهای کشته شده در این چهارراه شرکت کرده است ؟ تا کنون چند مسئول به خانواده های قربانیان این چهارراه سر زده است ؟ آیا مسئولین مربوطه از درد و رنجی که مردمان خرقان در این چهارراه کشیده اند خبر دارند ؟

11 همانگونه که از تصاویر مشخص است ، کارگران و پیمانکاران در روز افتتاح مشغول کار هستند ، چهارراهی که آماده سازی آن از صبح تا ظهر زمان می خواهد ، چگونه 5 سال طول کشیده است ؟

و ده ها سوال دیگر که به علت اطاله مطلب از آوردن آنها خودداری می کنیم .


در آخر نیز یاد تمام عزیزان از دست رفته در این چهارراه بخصوص مرحوم تقی ابروزن از روستای تاریخی بند امیر را گرامی می داریم و برای خانواده ها و بازماندگان آن عزیزان از درگاه باری تعالی صبر و اجر مسئلت می نماییم .


 

ارجاعات :

1 -  به پیوند زیر مراجعه کنید :

 http://bandamir.ir/post/category/16

2 به پیوند زیر مراجعه کنید :

http://markazi.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=61726




طبقه بندی: اخبار،  مقالات،  تقاطع مرگ،  عکس هایی از بند امیر، 
[ دوشنبه 9 شهریور 1394 ] [ 10:25 ق.ظ ] [ ماح ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

.: بندامیر جواهری در دل کوه :.
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :